چطور به درستی از دریل استفاده کنیم؟

راهنمای استفاده از دریل

چطور به درستی از دریل استفاده کنیم؟

شما احتمالاً برای این کارها به دریل نیاز خواهید داشت

  • پیچ کاری های خسته کننده، مثلاً در ساخت و ساز و مونتاژ
  • سوراخ کاری در دیوار یا سطوح دیگر
  • دندان پزشکی؛ که البته دریل خاصّ خود را دارد

نکته ی اصلی درمورد دریل ها این است که شما می توانید سری های پیچ گوشتی و متّه های آن را تعویض کنید. می توانید سری های پیچ گوشتی را برای همخوانی با هر پیچی که با آن کار می کنید به یک دریل وصل کنید. و همینطور می توانید متّه ها را به آن متّصل کنید؛ که به شما اجازه می دهند که درون چیز ها سوراخ ایجاد کنید.

شیوه ی تعویض سری ها و متّه ها

ابتدا سه نظام را باز کنید(به خاطر داشته باشید، راست بسته، چپ باز).سپس سری یا متّه را درون سه نظام(قسمت نگه دارنده ی دارای حالت چنگک) قرار دهید.سه نظام را محکم کنید. مطمئن شوید که خیلی سفت شده باشد. می توانید آن را با نگه داشتن بخش گرد بزرگی که درست پشت سری دریل قرار گرفته، و بعد فشار دادن سویچ دریل برای یک لحظه، بیشتر سفت کنید. البته مراقب باشید که به پوست دست تان آسیب نزند. بسیاری از دریل های خانگی از سه نظام خودکار استفاده می کنند؛ به معنای اینکه می توانید آن ها را با دست هم محکم کنید. بعضی از دریل ها برای محکم کردن سه نظام نیاز به آچار سه نظام دارند. آچار معمولاً روی قسمت بالایی دریل و یا درون دسته قرار می گیرد.

مته دریل

سوراخ کاری با دریل

هم برای سوراخ کاری و هم پیچ کاری قسمت سختِ کار شروع کردن آن است. متّه ها، به خصوص متّه های بزرگ تر، وقتی که شروع به سوراخ کاری می کنید، روی سطح کار حرکت می کنند. برای داشتن یک نقطه ی شروع دقیق، اوّل، برای مشخّص کردن جایی که می خواهید سوراخ ایجاد کنید دو خط متقاطع در محلّ مورد نظر بکشید؛ بعد از یک منگنه کوب (ابزار کوچکی که برای منگنه کردن یا سوراخ کردن اشیاء به کار می رود) یا هر ابزار نوک تیز دیگر برای ایجاد یک گودی در محل تقاطع خطوط استفاده کنید؛  این کار هنگامی که شروع به چرخاندن متّه می کنید متّه ی شما را در یک نقطه نگه می دارد. آهسته شروع کنید؛ فشاری یکنواخت وارد کنید؛ و با عمیق شدن سوراخ سرعت را زیاد تر کنید.

پیچ ها هم معمولاً در ابتدای کار سر می خورند. کوبیدن آن ها با چکّش یا ایجاد یک سوراخ کوچکِ راهنما قبل از پیچیدن شان می تواند به دقّت کار کمک کند.

دریل ها قابلیّت مهمّ دارند. اوّلی کلیدی است که معمولاً نزدیک سویچ قرار دارد و به دریل می گوید که رو به جلو(در جهت عقربه های ساعت) یا رو به عقب(خلاف جهت عقربه های ساعت) بچرخد.

همچنین (در اکثر دریل ها) امکان تنظیم گشتاور وجود دارد. زمانی که گشتاور روی پایین ترین درجه اش قرار گرفته باشد، دریل پیچ را سفت می کند تا  اینکه احساس یک فشار کوچک کند؛ بعد از آن شروع به ضربه زدن سریع می کند. زمانی که گشتاور روی بالاترین درجه اش قرار داشته باشد، دریل پیچ را سفت می کند تا اینکه سر پیچ گوشتی از درون سر پیچ سر بخورد و در بیاید. و یا تا زمانی که اتّفاق بدی بیفتد(خورده شدن سر پیچ، یا آسیب زدن به کاربر و غیره). معمولاً باید با یک گشتاور پایین تا متوسط شروع کنید. بعد اگر به گشتاور بیشتری نیاز داشتید دریل را بسته به نیازتان تنظیم کنید.

اکثر دریل ها یک سویچ با سرعت متغییّر دارند. هر چه فشار بیشتری بر روی سویچ وارد کنید، متّه سریع تر می چرخد. یک کلید برای تنظیم سرعت بالا و پایین هم روی دریل وجود دارد؛ سرعت های بالاتر برای دریل کاری و سرعت های پایین تر برای پیچ کاری. سرعت پایین تر به معنی قدرت و گشتاور یا همان قدرت چرخشی بیشتر است.

همچنین، بیشتر دریل ها دارای یک کلاچ قابل تنظیم هستند که حتّی کنترل بیشتری بر روی گشتاور به شما می دهد؛ و کمک می کند که پیچ ها را بیش از اندازه نپیچانید.

تنظیم سرعت دریل

برای انواع مختلف موادّ انواع مختلفی از متّه ها وجود دارد. متداول ترین آن ها نوع همه کاره که یک سر ساده دارد است؛ که می تواند برای انجام پروژه های داخل خانه مورد استفاده قرار گیرد. انواع دیگر متّه ها عبارتند از: متّه ی سرپهن(برگی یا تخت) (برای سوراخ کاری برای پیچ های مورد استفاده در سازه های چوبی)؛ متّه ی الماسه(برای بتن)، متّه ی چوب(برای معرّق کاری و کار ساخت زبانه های چوبی)، و متّه هایی با سر کاربید الماس(برای سوراخ کاری در چینی یا سطوح سخت دیگر).

زمانی که برای یک پیچ سوراخ کاری می کنید مطمئن شوید که از اندازه ی درست متّه استفاده می کنید. برای این کار پیچ تان را مقابل متّه قرار دهید. باید تمام دندانه های پیچ از پشت متّه دیده شوند. به عبارت دیگر سایز متّه باید با سایز تنه ی پیچ یکی باشد ، امّا کوچک تر از دندانه هایش باشد.

همیشه مطمئن شوید که متّه ای می خرید که سایز پایه ی آن به دریل تان می خورد.

اگر سوراخ بزرگی ایجاد می کنید- به خصوص در فلز یا سوراخی با نقطه ی مرکزی دقیق- ممکن است ابتدا لازم باشد که برای کمک به هدایت دریل و جلوگیری از شکافته شدن کار، ابتدا یک «نقطه ی راهنما» ی کوچک تر ایجاد کنید. بعضی ار متّه ها این کار را برای شما انجام می دهند، البته متّه های تخصّصی این قابلیّت را دارند؛ و احتمالاً شما هیچوقت با آن ها سر و کار نخواهید داشت.

انواع مته دریل

نکات مهم در استفاده از دریل ها و پیچ گوشتی های الکتریکی

ابزار های الکتریکی توان بیشتری از ابزار دستی دارند. و با داشتن توان بیشتر، این ابزارها می توانند به سرعت آسیب بیشتری را به پیچ ها، دیوار ها، دست ها، چشم ها و چیزهای دیگر بزنند. هنگام کار با آنها مراقب باشید، به آرامی دست تان را حرکت دهید؛ از محافظ چشم استفاده کنید. همینطور هیچ وقت با این مدل از ابزار وانمود به جنگ کردن یا شلیک کردن به سمت دوستان تان نکنید.

زمانی که از یک دریل استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که همیشه می توانید یک سوراخ را بزرگ تر کنید، اما هیچ وقت نمی توانید آن را کوچک تر کنید. اگر مطمئن نیستید که چه اندازه متّه ای استفاده کنید، بهتر است اشتباه تان در کوچک انتخاب کردن متّه باشد.

با وجود اینکه دریل های الکتریکی ابزار هایی ساده و با کاربرد آسان هستند، به این معنی نیست که درست استفاده نکردن از آن ها خطری ندارد. بسیاری از سازندگان، استفاده از محافظ چشم هنگام کار با دریل، و دور نگه داشتن مو ها، لباس ها، دستکش ها و زیور آلات از قسمت های متحرّک دریل را توصیه می کنند. برای جلوگیری از آتش سوزی و شوک الکتریکی، مراقب منبع انرژی الکتریکی باشید. سیم ها را به طور مرتّب از نظر آسیب دیدگی بررّسی کنید؛ و باتری های جایگزین را برای اطمینان از همخوانی با دریل و شارژر چک کنید. از دریل شارژی یا دریل برقی زیر برف و باران استفاده نکنید.

مانند هر ماشین دیگری، اگر دریل تان را به خوبی نگه داری کنید عمر بیشتری خواهد داشت. بیشتر سازندگان استفاده از پارچه های تمیز برای برداشتن لکّه، گرد و خاک، روغن و گریس از روی دریل را توصیه می کنند. همینطور دور نگه داشتن آن ها از حلّال های تجاری و محصولات بر پایه ی موادّ نفتی، که می توانند به بدنه ی پلاستیکی دستگاه آسیب بزنند. باتری ها را با شارژ کامل در دمای اتاق نگه داری کنید؛ و زمانی هایی که از آن ها استفاده نمی کنید، هر یک یا دو ماه یکبار آنها را شارژ کنید. هر چند همه ی باتری ها بالاخره عمرشان تمام می شود، با این حال این مراحل به افزایش طول عمر آن ها کمک می کند.

سوراخ کاری با دریل

ترفند ها و نکات مفید کار با دریل

این نکات و ترفند ها به شما کمک می کنند که بهترین نتایج را از پروژه های دریل کاری و پیچ کاری تان به دست آورید.

  • برای ایجاد یک سوراخ تمیز تر و بهتر، یک تکّه ی بی استفاده ی چوب را پشت تخته ای که می خواهید دریل کنید قرار دهید. این کار باعث می شود که وقتی متّه از تخته خارج می شود الیاف چوب چاک نخورد.
  • دریل کردن و ایجاد یک سوراخ صاف و مستقیم می تواند یک چالش باشد. دو گونیا را عمود بر تخته ای که دریل می کنید نصب کنید؛ و سعی کنید که متّه را با آن گونیا ها هم راستا و موازی نگه دارید.
  • اگر نیاز دارید که تا عمق خاصّی سوراخ ایجاد کنید، با نوار چسب چیزی شبیه یک پرچم کوچک بر روی متّه در عمق مورد نظر بچسبانید. زمانی که نوار چسب شروع به جارو کردن تراشه های چوب اطراف سوراخ کرد، از سوراخ کردن دست بکشید.
  • پیچیدن یک پیچ در چوب متراکم می تواند کار سختی باشد. دندانه های پیچ را صابون بزنید تا از فشاری که وارد می کنید کم شود.
  • هر چیزی را که بر روی آن کار می کنید با گیره محکم کنید تا از جابجا شدن ها جلوگیری کنید.
  • قطعه کارتان را بر روی سطحی که بتوانید بدون آسیب زدن به متّه ها سوراخش کنید قرار دهید؛ مثلاً یک تخته ی چوب. اگر اتّفاقی قطعه کارتان را کاملاً سوراخ کنید و متّه از طرف دیگرِ آن بیرون بزند و به تخته چوب بخورد، اهمیّتی نخواهد داشت.
  • برای سر نخوردن و نشکستن متّه ها یتان، همیشه دریل را به صورت عمود بر سطح کار نگه دارید.
  • برای هر نیم میلیمتر عمق دریل کاری، متّه را مقداری از درون چوب بیرون بکشید تا خرده چوب ها خارج شوند. ضمن اینکه با این کار سوراخ ها سریع تر دریل می شوند و متّه خنک تر می ماند و عمر بیشتری می کند.

با وجود اینکه دریل ها کار سوراخ کاری و پیچ کاری را ساده کرده اند، در بسیاری از موارد استفاده ی درست از آن ها کاری نیازمند مهارت است. با رعایت این نکات ساده، می توانید نتایج با کیفیّتی از کارتان به دست آورید.

محصولات مرتبط در یوتول

دیدگاه (2)

  • ??? پاسخ

    خیلیی کمکم کرر ممنون از سایت خوبتون
    مم فور میکردم نمیشه از دریل چکشی به عنوان پیچ گوشتی استفاده کرد

    6 آوریل در 5:53 ب.ظ
  • Soheila پاسخ

    بسیار مطالب مفید و اموزنده ای بود لذت بردم این توضیحات کامل بود ممنون از این سایت عالی

    15 فوریه در 6:26 ب.ظ

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش های ضروری با علامت (*) مشخص شده اند.


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: