نکاتی برای خرید انواع انبر

انبر

نکاتی برای خرید انواع انبر

اصولاً  انبرها در دو طرح اساسی ساخته می‌شوند:
ثابت: این نوع از انبر در محور خود توسط یک میخ پرچ به یکدیگر متصل شده‌اند و این اتصال موجب می‌شود تا انبر تنها مقدار مشخصی باز و بسته شود.
قابل تنظیم: به انبر قابل تنظیم، انبر دو کاناله نیز می‌گویند. این سبک از انبرها به کاربران این امکان را می‌دهد تا دهانه انبر را دست کم در دو پهنای مختلف باز و بسته کنند. و حتی گاهی اوقات بیشتر از دو پهنای مختلف برای این انبرها در نظر گرفته می‌شود. این قابلیت موجب می‌شود تا کاربران بتوانند از این نوع انبرها در یک طیف وسیعی از کارهای تعمیراتی استفاده کنند.

کاربردهای مختلف انواع انبر

۹ نمونه مختلف از انبر در بازار وجود دارد. بسیاری از مجموعه انبرهای موجود در بازار، دست کم به یکی از هر نوع انبر مجهز هستند. هرچه اندازه این مجموعه‌‌ها کوچکتر باشد، احتمالاً تنها ابزارهای ضروری در جعبه آن‌ها قرار شده است. برخی از این ابزارها، انبرهای تخصصی هستند که صرفاً برای هدف مشخصی قابل استفاده خواهند بود. سایر انبرها، عمدتاً ابزارهایی همه کاره بوده و از آن‌ها می‌توان در کاربردهای مختلفی استفاده کرد.

از انبرها می‌توان در انجام کارهای تعمیراتی خانه و گاراژ همچون باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها، بیرون کشیدن میخ‌ها از درون چوب، کار گذاشتن سیم، شکل‌دهی به سیم، و بسیاری کارهای دیگر استفاده کرد. این نکته را به خاطر داشته باشید که تمام انبرها با هدف انجام کارهای الکتریکی طراحی و ساخته نشده‌اند. دسته‌ این نوع انبرها باید از جنس مواد عایق باشند تا در صورت استفاده در تعمیرات وسایل الکتریکی و یا سایر برق‌کاری‌ها کاربران از شوک‌های الکتریکی احتمالی در امان باشند.

اگر در شغل خود کارهای دستی سخت و سنگینی بر عهده دارید، مطمئن شوید از انبری استفاده می‌کنید که از قابلیت استفاده در کارهای سخت برخوردار باشد. از انبرهای سبک وزن برای کارهای سنگین استفاده نکنید چرا که ممکن است در حین کار انبر شما شکسته شود. اگر قصد باز و بسته کردن یک مهره را دارید بهتر است از ابزار دیگری همچون یک آچار برای این کار استفاده کنید.

در بخش زیر، ما شما را با ۹ انبر مختلف آشنا کرده و کاربردهای آن‌ها را برای شما شرح می‌دهیم و حتی ممکن است برخی از این انبرهای برای جعبه ابزار شما ضروری باشد. در این بخش همچنین نکات مختصری نیز در رابطه با مشخصات این نوع انبرها بیان خواهیم کرد.

انبر کلاغی

نام‌ دیگری انبر کلاغی انبردست‌های شیار مشترک و یا انبردست سرکج است. این انبر برای تعمیرات اشیاء بزرگتری همچون لوله‌ها بسیار مناسب هستند. انبرهای کلاغی معمولاً به زبانه‌های کشویی و قابل تنظیم مجهز هستند و نیمی از این زبانه‌ به صورت منحنی و نیم دیگر آن نیز صاف است. برای راحتی هرچه بیشتر کاربران،انبر کلاغی در سایزهای مختلفی ساخته شده‌اند و برای انجام کارهای خانگی نیز بسیار مناسب هستند.

انبر کلاغیانبر کابل‌شو/ انبر سیم لخت‌کن

این انبرهای ترکیبی از عملکرد دوگانه‌ای برخوردار هستند به طوری که هم به عنوان یک انبر کابل‌شو کاربرد دارند و هم یک انبر سیم لخت‌کن. این انبر برای تمام افرادی که با کارهای الکتریکی سر و کار بسیاری دارند، ابزاری فوق‌العاده‌ و بسیار ضروری محسوب می‌شود. بسته به برند این نوع انبرها، ممکن است آن‌ها به سوراخ های شیارداری نیز مجهز باشند که مخصوص برش پیچ‌ است.

سیم لخت کنانبر سیم‌‌چین

از انبرهای سیم‌چین برای برش اشیائی همچون پیچ، سیم‌، و اشیاء مختلف دیگر استفاده می‌شود. سیم چین ها به دلیل تیغه تیزی که دارند برای در آوردن میخ‌های کوچک بسیار مناسب هستند. این انبرها را با نام انبر سیم‌چین نیز می‌شناسند. انبرهای دم باریک‌، یا دم‌های‌ بلند و خمیده‌ای دارند و یا دم‌های کوتاه. بعضی از مجموعه انبرها به هر دو نوع دم باریک فوق مجهز هستند. از گاز انبرها همچنین می‌توان برای برش پیچ‌، میخ‌پرچ‌، و سیم‌ استفاده کرد.

سیم چینانبر الکترونیک

انبر الکترونیک اغلب توسط برق‌کاران و افرادی که با سیم‌های برق بسیار سر و کار دارند، استفاده می‌شود. وجود لبه‌های برنده در دو طرف این انبر، آن را به ابزار بسیار مناسبی برای برش انواع سیم‌ها تبدیل کرده است.

انبر الکترونیکانبر فِنس

از انبر فنس برای کشیدن میخ‌های خمیده از درون حصارها استفاده می‌شود، این انبرها به جای یک سیم‌ چین به دو سیم‌ چین مجهز هستند. این انبرها از سَری محکم و سنگینی برخوردارند که حتی از آن‌ می‌توان به عنوان چکش نیز استفاده کرد.

انبر فنسانبر قفلی

انبر قفلی عملکردی مشابه یک آچار معمولی دارد. از این انبرها می‌توان برای کاربردهایی همچون کشیدن و پیچاندن استفاده کرد و در حین کار نیز کاربر تسلط خود را بر دسته این انبر از دست نخواهد داد.یکی از مشخصات انبر قفلی، پیچ شیارداری است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا از این طریق انبر را در موقعیت خاصی قفل کرده و یا با شل کردن این پیچ قفل را به راحتی باز کند. برای آنکه کاربر بتواند این انبر را به خوبی در دست بگیرد، آن را در دو نوع مختلف به صورت دم دراز  و یا با گیره‌ای خمیده و دندانه‌دار طراحی کرده‌اند.انبر قفلی به قدرت بالا و نیروی گشتاور بسیار خود شهرت دارند.

انبر قفلیدَم‌باریک

انبر دم باریک به صورت انبرهایی با گیره‌های بلند و باریک ساخته می‌شوند، به همین خاطر برای کار در فضاهای تنگ و فشرده مناسب هستند. استفاده از دم باریک به کاربر این امکان را می‌دهد تا در صورت نیاز دم باریک را به درون فضاهای کوچک برده و به کار تعمیرات بپردازد. دم باریک‌ها گونه‌ای از انبرها هستند که اغلب در ساخت جواهرآلات، صنایع دستی، تعمیرات و یا در ظریف‌کاری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دم باریک ها می‌توان در طیف وسیعی از کارهای تعمیراتی همچون برش سیم گِیج کوچک، پیچیدن سیم‌ در کاربردهای صنایع دستی، و بسیاری ظریف‌کاری‌های دیگر استفاده کرد. دَم‌های سوزنی و باریک این ابزار، ورود آن به فضاهای باریکی را ممکن می‌سازد که انبرهای معمولی قادر به انجام آن نیستند.

دم باریکانبر لغزش مشترک

این انبرها برای کار با اشیاء کوچک ساخته شده‌اند. انبرهای لغزش مشترک از قدرت نگهدارندگی و سفت‌کنندگی بسیار بالایی برخوردارند و معمولاً طول آن‌ها بین 6 تا 8 اینچ است. بسیاری از مجموعه انبردست‌ها به انبرهایی از هر دو سایز بالا مجهز هستند. به منظور راحتی کار با انبر لغزش مشترک و تطبیق‌پذیر آن‌ با کاربردهای مختلف، گیره (فک‌)‌ های آن از قابلیت بازگشایی در دو عرض مختلف برخوردار است. این انبر به دو گیره (فک) منحنی شکل و خمیده مجهز شده است.

انبرانبر سیم‌ لخت‌کن

انبر سیم لخت کن برای کندن پوشش پلاستیکی خارجی سیم‌ها استفاده می‌شود بدون اینکه به بافت اصلی سیم آسیبی رسانده شود. تنها ویژگی‌ بارز این ابزار آن است که به منظور جلوگیری از ورود هر گونه آسیب احتمالی به سیم، می‌توان آن را دو عرض مختلف تنظیم کرد.

سیم لخت کنبا انبر چه کارهایی نباید انجام داد

  • برای پیچاندن مهره‌ها نباید از انبردست به جای آچار استفاده کرد.
  • اگر به لوله‌کشی اتصالاتی که جلاکاری شده‌اند، مشغول هستید، بهتر است بر روی گیره‌های انبر مورد استفاده و همچنین بر روی اتصالات مربوطه، یک پارچه کهنه بیندازید. انبردست‌ها به سادگی می‌توانند بر روی سطوح خراشیدگی ایجاد کنند، به همین دلیل استفاده از پارچه کهنه می‌تواند میزان این خط و خش‌ها را به حداقل برساند.
  • این ابزارها را در دسترس قرار ندهید. انبرها ابزاری برای بازی نیستند، و بازی کردن با آن‌ها ممکن است صدمه و آسیبی برایتان به همراه داشته باشد.
  • انبردست‌ها را بیش از حد باز نکرده و آن‌ها را یک‌وری نکنید، این کار باعث می‌شود فشار بسیاری به مفصل انبردست وارد شده و در نهایت، مفصل آن شل و یا شکسته شود.

منبع: thoroughlyreviewed

محصولات مرتبط در یوتول

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش های ضروری با علامت (*) مشخص شده اند.


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: