روش صحیح استفاده از منگنه کوب

راهنمای استفاده از منگنه کوب

روش صحیح استفاده از منگنه کوب

منگنه کوب ابزاری ضروری برای افراد فنّی و آچار به دست است. این ابزار در انجام کارهای زیاد و متنوّعی مثل نصب سیم کشی ها، عایق کاری و بسته بندی به کار گرفته می شود. همچنین، منگنه کوب در پروژه های تعمیر و نوسازی در خانه، از کارهای تعمیر اساسیّه گرفته تا ساختن یک قفسه ی چوبی کوچک کاربرد دارد. منگنه ها از جنس فلزّات سنگین ساخته می شوند که می توانند درون پلاستیک، چوب و حتّی مصالح ساختمانی نفوذ کنند.

استفاده از یک منگنه کوب برای اوّلین بار می تواند ترسناک باشد. منگنه کوب ها ابزارهای قدرتمندی هستند و اگر به درستی استفاده نشوند می توانند خطرناک باشند. با این وجود ابزارهایی بسیار کاربردی هستند و اگر به درستی از آن ها استفاده شود کار کردن با آن ها ایمن است. منگنه کوب ها می توانند درون اجسام ضخیم و متراکمی داخل شوند که منگنه کوب های معمولیِ اداری نمی توانند از پس آن ها بر بیایند. اکثر منگنه کوب ها دارای یک ماشه در قسمت بالای خود هستند که منگنه ها را با فشار از ته دستگاه به جلو حرکت می دهد.

 

انواع منگنه کوب

انواع مختلفی از منگنه کوب وجود دارد که شما می توانید متناسب با نیاز های تان از بین آن ها  انتخاب کنید. که عبارتند از:

  • منگنه کوب برقی

  • منگنه کوب شارژی

  • منگنه کوب دستی

  • منگنه کوب بادی

 

انواع منگنه کوب

چطور از یک منگنه کوب استفاده کنیم؟

  1. اجسامی که قصد دارید آن ها را منگنه کنید را بررّسی کنید و آن را با عرض و طول پایه ی منگنه ای که می خواهید از آن استفاده کنید مقایسه کنید. به عنوان مثال اگر سیمی را به دیوار منگنه می کنید، اطمینان حاصل کنید که منگنه به اندازه ی کافی پهن باشد تا سیم را سوراخ نکند. اگر دو جسم را به هم منگنه می کنید، مطمئن شوید که پایه ی منگنه ها به اندازه ی کافی بلند هست که درون جسم بالایی وارد شوند؛ امّا نه آنقدر بلند که پشت جسم دوّم گیر کنند.

 

  1. عینک ایمنی بپوشید. اگر منگنه کوب دارای قفل است، مطمئن شوید که قفل باشد. اگر منگنه کوب برقی است، مطمئن شوید که از پریز برق جدا باشد. منگنه کوب را محکم از کناره ها بگیرید، در حالی که انگشتان تان از ماشه فاصله دارد؛ بعد ضامن روی قسمت پایینی و پشت تفنگ را فشار دهید تا خشابِ منگنه آزاد شود.

 

  1. یک ردیف منگنه را درون خشاب قرار دهید. مطمئن شوید که منگنه ها درست در خشاب قرار گرفته باشند و همه با هم هم سطح باشند. خشاب را داخل دستگاه فشار دهید تا اینکه ضامن در جای خود قرار بگیرد. مطمئن شوید که صدای تقّه ای که نشانه ی این است که خشاب به درستی قفل شده است را بشنوید.

 

  1. مطمئن شوید که کسی دور و بر شما نباشد. اگر منگنه‌کوب برقی است، آن را به برق وصل کنید. قفل ماشه را آزاد کنید. تفنگ را بر روی سطحی که قصد دارید منگنه کنید قرار دهید، طوری که انتهای تخت آن بر روی جسم قرار بگیرد و دو طرف عمود بر سطح باشند. نوک جلویی منگنه کوب را روی جایی که می خواهید منگنه کنید تنظیم کنید.
  1. به آرامی ماشه را فشار دهید. سریع فشار دادن ماشه می تواند باعث شود که منگنه‌کوب از جایش تکان بخورد. توجّه داشته باشید که یک منگنه کوب دستی برای عمل کردن احتیاج به فشار زیادی دارد؛ در حالی که یک منگنه کوب برقی یا بادی فشار خیلی کمی نیاز دارد.

 

  1. منگنه‌کوب را در محل بعدی که قصد دارید منگنه کنید بگذارید و مرحله ی 5 را آنقدر تکرار کنید تا کارتان به پایان برسد. ماشه را قفل کنید و اگر منگنه کوب برقی است آن را از برق جدا کنید. ضامن خشاب را آزاد کنید و منگنه های باقی مانده را بیرون بیاورید. منگنه کوب را در جعبه اش بگذارید.

 

منگنه ی منگنه کوب

چند نکته ی مهم در مورد استفاده از منگنه کوب

از آنجا که منگنه کوب می تواند درون اشیاء سخت مانند مصالح ساختمانی فرو رود، رخ دادن حادثه حین کار با منگنه می تواند تجربه ی بسیار دردناکی باشد. در زیر نکته هایی در ارتباط با این مطلب و رعایت نکات ایمنی و همینطور شیوه های درست نگهداری از منگنه‌کوب را آورده ایم:

  • استفاده از منگنه کوب بادی

 

  • هیچ وقت یک منگنه کوب را به حال خود رها نکنید.
  • اگر منگنه کوب تان دارای قفل است، هر زمان که از منگنه‌کوب استفاده نمی کنید مطمئن شوید که قفل ایمنی را زده باشید.
  • هرگز منگنه‌کوب را به سمت کسی، از جمله خودتان نگیرید. حتّی اگر خشاب داخل آن نباشد.
  • زمان هایی که نمی خواهید منگنه کنید، انگشت تان را از ماشه دور نگه دارید؛ تا از شلیک اتّفاقی منگنه‌کوب پیشگیری شود.
  • قبل از استفاده از یک منگنه کوب تازه خریده شده تمام راهنمای محصول را به طور کامل بخوانید. با وجود اینکه یک دستورالعمل کلّی برای کار با منگنه کوب های معمولی وجود دارد، ممکن است دستورالعمل استفاده ی خاصّی برای نوع منگنه کوب شما وجود داشته باشد.
  • در کار با منگنه کوب های برقی، همیشه کابل برق را قبل از شروع به استفاده از منگنه‌کوب بررّسی کنید. برای جلوگیری از برق گرفتگی، هرگز از یک منگنه کوب الکتریکی که سیم کشی آن بیرون افتاده یا فرسوده شده استفاده نکنید.
  • هرگز به فرزند خود اجازه ندهید که با منگنه کوب بازی کند.
  • با منگنه کوب مانند یک اسباب بازی برخورد نکنید.
  • همواره در کار با منگنه‌کوب از عینک محافظ استفاده کنید، تا حین کار منگنه کوبی از آسیب زدن به خودتان با خرده هایی که از کار جدا می شود پرهیز کنید.
  • همواره چک کنید که چه چیزی را منگنه می کنید. مراقب سیم ها و اشیاء فلزی سخت تر که زیر ناحیه ای که منگنه می کنید قرار گرفته اند باشید، تا از رخ دادن هر حادثه ی بدی پیشگیری کنید.
  • همیشه زمانی که از منگنه کوب استفاده نمی کنید آن را از برق جدا کنید؛ حتّی اگر بخواهید برای آوردن یک لیوان آب بیرون بروید یا ببینید که چه کسی در زده است

محصولات مرتبط در یوتول

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش های ضروری با علامت (*) مشخص شده اند.


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: