چگونه از آچار فرانسه استفاده کنیم؟

راهنمای استفاده از آچار فرانسه

چگونه از آچار فرانسه استفاده کنیم؟

آچارها ابزارهایی ضروری برای هر جعبه ابزاری هستند؛ و برای محکم کردن یا باز کردن پیچ ها، مهره ها و لوله ها مورد استفاده قرار می گیرند.

راهنمای عمومی کار با انواع آچار

 

برای انجام هر کاری از سایز آچار مناسب آن کار استفاده کنید

برای جلوگیری از آسیب دیدن خودتان یا آسیب زدن به اتّصالاتی که روی آن ها کار می کنید، همیشه اندازه ی فک آچار را برابر با اتصالی که باز می کنید یا می بندید انتخاب کنید. همچنین، قبل از وارد آوردن فشار، اطمینان حاصل کنید که فک آچار کاملاً با اتصال در تماس است. رعایت این دو نکته کمک زیادی به جلوگیری از سر خوردن آچار و آسیب دیدن دست ها و انگشتان تان خواهد کرد.

سایز مناسب آچار فرانسه

بکشید، فشار ندهید

زمانی که از یک آچار استفاده می کنید، معمولاً روش درست این است که خودتان را در وضعیّتی قرار دهید که به جای فشار دادن آچار آن را بکشید. این کار مانع از این می شود که هر بار که آچار از روی اتصال سر می خورد، به شکلی به دست تان آسیب بزند. اگر نیاز بود که آچار را فشار دهید با قسمت نرم انتهای کف دست تان این کار را انجام دهید؛ در این حالت اگر آچار سر بخورد، به خودتان آسیبی نخواهید زد.

برای به دست آوردن نیروی چرخشی بیشتر از لوله استفاده نکنید

احتمالاً دیده باشید که بعضی افراد زمان بستن یک اتّصال، یک تکّه لوله ی بلندتر از دسته ی آچار را برای به دست آوردن نیروی چرخشی بیشتر، روی دسته قرار می دهند. به چند دلیل شما باید از استفاده از چنین چیزی پرهیز کنید. اوّل اینکه این کار می تواند باعث خم شدن دسته شود. دوّما، اگر اندازه ی سرِ آچار برای کارتان مناسب نباشد، به دلیل گشتاور اضافه ای که با اضافه کردن اهرم به دست می آورید، ریسک خورده شدن و گرد شدن اتّصالات تان وجود دارد. در نهایت، این احتمال هم وجود دارد که زمانی که لوله و آچار را می چرخانید، لوله از روی دسته ی آچار سر بخورد و باعث آسیب زدن به شما یا دیگران شود. اگر نیروی چرخشی بیشتری نیاز دارید از آچار بلندتری استفاده کنید. اگر اتّصالی دارید که خیلی سفت است، مقداری از روغنی که بتواند به درون اتّصالات نفوذ کند به محل اتّصال بزنید، چند دقیقه صبر کنید، و بعد سعی کنید که آن را باز کنید.

با چکّش روی آچار نکوبید

برای به دست آوردن قدرت بیشتر برای چرخاندن یک اتّصال سخت و محکم، چکّش به کار نبرید. مگر اینکه آچاری با قابلیّت ضربه زدن داشته باشید که طوری طرّاحی شده است که بتوان با چیزی روی آن ضربه زد.

آچار فرانسه

از یک آچار آسیب دیده استفاده نکنید

اگر دسته ی آچار خم شده است یا فک ها بازتر از آنچه که باید به نظر می رسند، از آن استفاده نکنید.

آچار فرانسه آسیب دیده

آچار های با کیفیّت بالا بخرید

آچار های خوب بیشتر عمر می کنند؛ و کار با آنها راحت تر است. آچار های ارزان راحت تر سر می خورند؛ و احتمال کج شدن یا شکستن آن ها بیشتر است. مقداری بیشتر هزینه کردن ارزشش را دارد.

آچار فرانسه با کیفیت

روش کار با آچار فرانسه

اگر در حال جمع کردن مجموعه ی ابزارتان هستید، آچار فرانسه باید اولین آچاری باشد که می خرید. یک اندازه ی بزرگ و یک اندازه ی کوچک از آن. آچار فرانسه دارای یک فک ثابت و یک فک متحرّک است که به شما امکان می دهد که آن را برای کار بر روی اندازه های مختلفی از اتّصالات استفاده کنید. فک ها به طور معمول صاف و تخت هستند و برای گرفتن مهره های چهارگوش و شش ضلعی طرّاحی شده اند. سر آچار فرانسه معمولاً دارای زاویه ی 22 1/2 درجه ای با دسته است؛ تا در فضاهای تنگ بتوان با پشت و رو کردن آچار دو موقعیّت مختلف برای در دست گرفتن آن فراهم کرد.

آچار فرانسه با چرخاندن قسمت پیچ مانند آن که معمولاً در قسمت پایینیِ سرِ آچار قرار گرفته است کار می کند. در حالی که آچارهای معمولی تنها می توانند بر روی یک سایز خاص از مهره استفاده شوند، آچار فرانسه را می توان بر روی دامنه ی وسیعی از اندازه های مهره ها به کار برد. آچار فرانسه ها موقع کار روی ماشین یا دوچرخه تان، یا زمانی که لوله کشی می کنید بسیار به کارتان می آیند.

چطور از یک آچار فرانسه استفاده کنیم؟

  1. دهانه ی آچار را با چرخاندن قسمت پیچ مانند آن قدری بیشتر از اندازه ی مهره باز کنید.
  2. یکی از فک های باز آچار را روی مهره بگذارید و آن در جایش نگه دارید. قسمت پیچ مانند آچار را آنقدر بچرخانید تا فک ها محکم دور مهره را بگیرند.
  3. برای بستن اتّصالات، آچار را در جهت عقربه های ساعت و برای باز کردن آن ها در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.
  4. با شل کردن قسمت پیچ مانند آچار می توانید فک ها را باز کرده و آچار را از اتّصالات جدا کنید.

طرز کار آچار فرانسه

با وجود اینکه آچار فرانسه طوری طرّاحی شده است که بتوانید بر روی هر دو فک ثابت و متحرّک آن فشار وارد کنید، وضعیّت مطلوب این است که طوری از آچار استفاده کنید که فشار تنها بر روی فک ثابت، که محکم تر است، وارد شود. فشار زیاد بر روی فک متحرّک، که ضعیف تر است، می تواند منجر به شکستن آچار و آسیب دیدن دست هایتان شود. زمانی که آچار را روی مهره قرار می دهید، فک متحرّک باید در طرفی باشد که چرخش در آن جهت استفاده می شود. این فشار را بر روی فک ثابت قرار می دهد. در تصویر زیر این هر دو شیوه ی صحیح و غلط قرار گرفتن فک ها نمایش داده شده است:

همچنین زمانی که آچار فرانسه تان را بر روی پیچ یا مهره تان قرار می دهید، مطمئن شوید که فک متحرّک با پیچ یا مهره چفت شده باشد؛ تا از سر خوردن آچار و خورده شدن و گرد کردن سر پیچ یا مهره جلوگیری شود.

محصولات مرتبط در یوتول

1 دیدگاه

  • علی پاسخ

    ممنونم عالی بود

    29 آوریل در 9:46 ق.ظ

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش های ضروری با علامت (*) مشخص شده اند.


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: