راهنمای خرید آچار بکس

آچار بکس

راهنمای خرید آچار بکس

یک آچار بکس اغلب به شکل یک دسته، همراه با تعدادی سری استوانه ای شکل در اندازه های مختلف است. این سری های به سر انتهایی دسته وصل می شوند است. از آچاربکس معمولاً برای چرخاندن اتصالاتی مانند پیچ و مهره استفاده می شود.

پرکاربردترین شکل از آن، آچار بکس جغجغه ای است، که اغلب به اختصار به آن “آچار جغجغه ای” گفته می شود. ساختار آچار جغجغه ای شامل یک دسته آهنی است که یک ساختار چرخ دنده ای به انتهای آن متصل است، و سری ها به آن متصل می شوند. هر کدام از سری ها با یک نوع خاص پیچ یا مهره همخوانی دارد. با کشیدن یا فشار دادن دسته به یک سمت، چرخ دنده های ساختار جغجغه ای پیچ یا مهره متصل به سری را باز یا بسته می کنند. با چرخاندن دسته به سمت دیگر، چرخ دنده ها سری را نمی چرخانند. این شکل عملکرد این امکان را می دهد که در حالی که همچنان سر آچار محکم به پیچ یا مهره متصل است، دسته آن برای انجام چرخش بعدی تغییر مکان دهد. این عملکرد جغجغه ای امکان می دهد که بتوان با حرکات کوچک دسته و بدون آنکه ابزار را از اتصال جدا کرد، آن را به سرعت باز یا بسته کرد. یک ضامن در قسمت سر آچار جغجغه ای وجود دارد که به کاربر امکان می دهد که، در صورت نیاز، برای باز کردن یا بستن اتصال، بتواند در هر دو سمت عملکرد جغجغه ای داشته باشد.

به غیر از اعمال نیرو با دست، روش های دیگری برای اعمال نیرو بر روی سری بکس ها و جود دارد. معمولاً به شکل های: آچار بکس برقی، آچار بکس بادی، آچار بکس هیدرولیکی، آچار بکس شارژی، مبدل گشتاور و اهرم.

آچار بکس سری بکس ها اکثراً شش ضلعی هستند. و از طریق یک رابط مربعی (که به آن درایو گفته می شود) به صورت اتصال نر/ماده به منبع تولید کننده نیرو متصل می شوند. اندازه های استاندارد درایوهای چهارگوش شامل درایوهای چهارگوش 1/4 ، 3/8 ، 1/2 ، 3/4 ، 1 ، 1 ½ ، 2 ½ ، 3 ½ اینچ است(استاندارد بین المللی ای که معادل متریک ندارد). این تنوع در اندازه درایو موجب شده است که انواع  و اندازه های سری های بکس مناسب برای پیچ ها و مهره های کوچک تا خیلی بزرگ تنوع بسیار زیادی داشته باشد. برخی از آچارهای جغجغه ای پرکاربرد، برای آزادسازی سریع سری بکس های کوچکتر، یک قفل با امکان آزاد سازی سریع روی خود دارند. با توجه به محدودیت قدرت انسان، برای اعمال گشتاور های بالاتر از ۶۰۰ فوت-پوند، معمولاً از نوعی نیروی کمکی استفاده می شود. سری ها و درایو های خیلی بزرگ، معمولاً از ابزارهای هیدرولیک برای تأمین گشتاور مورد نیاز استفاده می کنند.

یک سری بکس(یا به اختصار “بکس“) به طور معمول استوانه ای، با یک دهانۀ مادگی ۶ یا ۱۲ ضلعی برای قرار گرفتن بر روی سرهای ۶ گوش پیچ ها یا مهره هاست. طرف دیگر سری بکس دارای یک دهانۀ مادگی مربعی استاندارد(ANSI B107، ISO یا استاندارد مورد اتفاق دیگر) است که درایو آچار بکس را در خود جا می دهد.

جنس مواد سازنده و رعایت استانداردها، عامل اصلی و تعیین کننده در استحکام آچار بکس جغجغه ای است. هنگام خرید آچار بکس جغجغه ای شما باید این مسئله را در نظر داشته باشید. پایین بودن قیمت آچار بکس جغجغه ای نباید در تصمیم گیری شما برای خرید این ابزار مهم و حساس تأثیر گذار باشد. ممکن است بعضی فروشندگان با دلایلی مانند صرفه جویی در هزینه ها یا کم کاربرد بودن آچار برای شما، سعی به متقاعد کردن شما به خرید آچار جغجغه ای ارزان کنند.

ست بکسمزیت اصلی سری های قابل تعویض این است که به جای استفاده از یک آچار جدا برای تعداد زیاد انواع و اندازه های مختلف اتصالات، تنها سری های هر اندازه و هر نوع اتصال لازم است. به دلیل بالا بودن کارایی و کاربرد آچار بکس ها، در حال حاضر تقریباً برای همۀ انواع پیچ ها و مهره ها، انواع مختلف سری های مخصوص هر کدام از آن ها ساخته شده است. سری ها اغلب به شکل یک “مجموعه(یا سِت) سری بکس” در اندازه ها و انواع مختلف برای همخوانی با اندازه های مختلف اتصالات درون یک جعبه بکس ارائه می شوند. معمولاً یک آچار جغجغه ای در “سایز سری”های هر ست ارائه می شود. معمولاً خرید جعبه بکس ارزان تر از خرید آچار بکس و سری های تکی می شود، اما در صورتی که آچار کاربرد کمی برای شما داشته باشد، روش درست، خریدن سری بکس تکی مناسب کارتان است. مسلماً قیمت سری بکس تکی تفاوت زیادی با قیمت جعبه بکس دارد و خرید جعبه بکس کامل کار چندان عاقلانه ای نخواهد بود. قیمت جعبه بکس کامل می تواند تا چند صد برابر قیمت سری بکس تکی و آچار بکس باشد. در هر دو صورت باید توجه داشته باشید که پایین بودن قیمت جعبه بکس مناسب کارتان، یا ظاهر یک آچار بکس ارزان قیمت که قصد دارید به صورت تکی بخرید، یا کم بودن قیمت بکس یا بکس های مناسب کارتان، به هیچ وجه نباید ملاک شما برای خرید جعبه بکس یا خرید آچار بکس و بکس ها باشد. در این زمینه صرفه جویی چندان عاقلانه نیست، و در دراز مدت برای خرید یک جعبه بکس جدید یا خرید بکس یا بکس هایی که خورده شده یا شکسته اند، یا خرید آچار بکسی که مثل آچار قبلی تان توان تحمل فشارهای زیاد را داشته باشد هزینه بیشتری را متقبل شوید.

سری ها به طور معمول در سایز متریک و همینطور سایز اینچی و در انواع کوتاه(عمق کم) و بلند(عمق زیاد) موجود هستند.

تاریخچه

چندین قرن است که آچارهایی به این شکل- که سری نری یک اتصال درون درایور مادگی آچار قرار بگیرد- وجود دارند. از جمله نمونه های اولیه می توان کلید هایی مورد استفاده برای کوک کردن ساعت ها در قرون وسطا را نام برد. معمولاً این نوع سری چهارگوش بود و ساخت سری شش ضلعی در قرن بیستم رایج شد. آچار بکس جغجغه ای با سری های قابل تعویض توسط یک آمریکایی به نام جی. جی ریچاردسن (J.J. Richardson) ابداع شد. ساختن سری های چهارگوش در آن دوران آسان تر بود. اما با ازدیاد روش های مدرن ساخت ابزار و قطعات، ساختن سری های شش ضلعی به سادگی سری های چهار ضلعی شد. در فضاهای محدود، که اشیاء اطراف مانع چرخش آچار می شوند، فرم شش ضلعی، آچارکاری را آسان تر می کند، چون برای جابجایی آچار برای قرار گرفتن روی اتصال برای چرخش بعدی، حرکت چرخشی کمتری مورد نیاز است. آچار جغجغه ای این مشکل را کمتر هم می کند. آچارهای اولیه از آهن ساخته می شدند. در طول زمان و پیشرفت تدریجی تکنولوژی، آرام آرام جنس، ساختار و شیوه ساخت آچار بکس ها تغییر کرده و تولید آچار بکس در انواع و اندازه های مختلف بسیار ساده تر شده است. امروزه کارخانه های بسیار زیادی اقدام به تولید و فروش آچار بکس با کاربردهای مختلف در سراسر جهان می کنند. جنس آچار بکس های امروزی معمولاً از فولادهای کروم وانادیوم، کروم مولیبدن، S2، 8650 و فولاد ضد زنگ است.

انواع آچار بکس

 

1.آچار بکس های با سری ثابت

آچار چرخ

یک  آچار بکس محکم غیر جغجغه ای است که سری های آن به صورت ثابت به انتهای یک میلة L یا X شکل متصل شده اند. آچار چرخ ها به طور خاص برای باز کردن و بستن پیچ چرخ اتومبیل ها و کامیون ها طراحی شده است.

پیچ گوشتی سر بکسی

دسته ای مانند دسته پیچ گوشتی معمولی، برای چرخاندن ابزار توسط دست دارد، که یک سر مادگی در سایزهای متریک یا اینچی به انتهای آن متصل شده است. و ممکن است طول های مختلفی داشته باشد.

آچار بکس خم شو

در واقع یک آچار یک سر تخت یک سر رینگی است، که در سمت رینگی آن یک بکس خم شونده قرار گرفته باشد.

آچار بکس T شکل

یک دسته T شکل برای استفاده به عنوان اهرم که یک سری بکس به انتهای آن متصل است. سری بکس ممکن است ثابت یا کشویی باشد.

آچار کوک

یک آچار بکس کوتاه برای تنظیم و کوک کردن بعضی از ادوات موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد.

آچار شمع

به شکل یک استوانه با مادگی های شش وجهی در هر دو طرف آن است. و توسط میله کوتاهی که از داخل دو سوراخ موجود در بدنه استوانه می گذرد یا توسط یک آچار T شکل چرخانده می شود.

2.آچار بکس های با سری قابل تعویض

آچار بکس جغجغه ای

آچار جغجغه ای در قیاس با سایر آچار بکس ها یک آچار بکس جدید محسوب می شود. مزیت آن ها این است که امکان می دهند با حرکت رفت و برگشتی و بدون نیاز به اینکه برای ادامه چرخاندن اتصال، آن را جدا کرده و دوباره روی اتصال قرار داد بتوان اتصالات را باز یا بسته کرد. معمولاً یک اهرم کوچک روی  قسمت سر آچار جغجغه ای، عملکرد آن را بین باز کردن و بستن تغییر می دهد. درایو آچار جغجغه ای معمولی اغلب در چهار سایز موجود است: 1/4 اینچ، 3/8 اینچ،  1/2 اینچ و 3/4 اینچ (که به عنوان مثال به نام “3/8 درایو” شناخته می شوند). البته، سازندگان در واقع سری ها را در اندازه های مقادیر گرد شده معادل متریک این سایزها، یعنی در اندازه های 3/6 ، 5/9 ، 5/12 و ۱۹ میلی متر می سازند. درایوهای بزرگتر، مانند درایو 1 اینچ و بیشتر از آن، اغلب در اتصالات تجهیزات صنعتی بزرگ مانند تریلی ها، هواپیماهای باری و هواپیماهای مسافربری بزرگ و همینطور در کاربردهای دریایی مورد استفاده قرار می گیرند.

خود سری ها در یک دامنه کامل از اندازه های اینچی و متریک ارائه می شوند.(اغلب به صورت کلی برای سایزهای غیر متریک از SAE استفاده می شود، اگر چه از نظر فنی دقیق نیست).

یکی از مزایای آچار جغجغه ای با سری های قابل تعویض، سرعت کار با آچار است(بخصوص در کارهایی که نیاز به باز و بسته کردن چند باره پیچ و مهره ها است، یک آچار جغجغه ای خوب خیلی سریع تر از آچار معمولی عمل می کند). از دیگر مزیت های آچار جغجغه ای، مقرون به صرفه بودن(در یک ست آچار غیر جغجغه ای هر اندازه سری، دسته ای مختص و متصل به خود دارد که هزینه تولید را بالا می برد) و امکان جابجایی بالای آن است.

برخی از آچارهای جغجغه ای خاص، در سیستم جغجغه ای خود چرخ دنده هایی با دندانه های ریزتر دارند، که می تواند برای کار در فضاهای تنگ تر کاربرد داشته باشد.

آچار ترکمتر تقه ای

به شکل جغجغه ای عمل می کند و زمانی که به میزان گشتاوری که مشخص شده می رسد، یک صدای تقه ایجاد می کند. برخی از آچارهای ترکمتر برای نشان دادن گشتاور، صفحه های نمایش دیجیتال دارند. بعضی از آچارهای ترکمتر تنها تا یک مقدار مشخص شده اجازۀ اعمال گشتاور را می دهند و بعد از آن اصطلاحاً شروع به لغزیدن یا سر خوردن می کنند. برای انجام بعضی از کارها، به استفاده از ابزارهای افزایش دهنده گشتاور همراه با آچار ترکمتر نیاز است.

آچار بکس با سر خم شو

در این نوع آچار سر درایو بر روی لولایی که در قسمت سر آچار قرار دارد به عقب و جلو حرکت می کند.

آچار بکس همه کاره

آچار بکس همه کاره شما را از یک جعبه ابزار بزرگ که پر از سری ها بکس، تبدیل های بکس و آچار بکس هاست بی نیاز می کند. کار کردن با یک ست آچار بکس و سری بکس معمولی روی اتصالاتی با اندازه های مختلف می تواند کار سختی باشد. به غیر از تعداد تبدیل هایی که باید با خود حمل کنید یا آن ها را مرتب کنید، ممکن است پیدا کردن اندازه درست سری بکس نیاز به آزمون و خطا داشته باشد. درون سری آچار بکس همه کاره تعدادی پین قرار دارد که با فشار روی سری اتصالات شکل آن ها را به خود می گیرد. وقتی سری بکس به خوبی دور اتصال محکم شد و جا گرفت، شما می توانید از آچار بکس همه کاره همانند یک آچار بکس معمولی استفاده می کنید. یعنی آنقدر آن را می چرخانید که اتصال محکم یا شل شود.

آچار با سر گردان

آچار هایی که کل سر جغجغه ای حول نقاط اتصال با دسته حرکت گردان دارد.

آچارهای غیر جغجغه ای

آچار گشتاور

یک آچار بکس بلند و محکم(بلندتر و محکم تر از دسته آچار استاندارد) که ساختار آن به صورت میله ای است که به یک سری استاندارد متصل شده است. سر آچار شکل لولایی دارد. آچارهای گشتاور برای باز کردن اتصالات خیلی محکم مورد استفاده قرار می گیرند، چون طول بیشتر و قدرتشان امکان می دهد که گشتاوری بیشتر از گشتاور آچار بکس استاندارد تولید کنند. استفاده از آچار گشتاور به جای آچار جغجغه ای از آسیب دیدن چرخ دنده آچار جغجغه ای جلوگیری می کند. وقتی اتصال توسط آچار گشتاور باز شد می توان آن را با یک آچار بکس معمولی یا حتی با دست باز کرد.

ترکمتر شاهینی

ترکمترهای شاهینی معمولاً غیر جغجغه ای هستند و برای اتصال به سری های استاندارد ساخته شده اند. با نگاه به درجۀ انحراف شاهین، می توان گشتاور اعمالی را تشخیص داد.

آچار دسته هندلی

یک آچار بکس خاص با یک دسته هندل مانند است که وقتی با سری مناسب استفاده شود، می تواند اتصالات را به سرعت باز یا بسته کند.

پیچ گوشتی بکس گیر

یک دسته پیچ گوشتی که قسمت سر آن به شکل یک درایو نری برای وصل کردن سری ها است.

انواع سری بکس

دو نوع اصلی سری بکس وجود دارد: سری های فشار قوی و سری های معمولی. سری های بکس معمولاً با مشخص کردن تعداد نقاط تماس بین سری بکس ها و مهره ها نامگذاری می شوند. طراحی سری بکس معمولاً به یکی از این شکل ها است:

  • شش گوش یا شش ضلعی، برای مهره های شش گوش
  • دوازده گوش یا دوازده ضلعی(ستارۀ 12 گوش)، برای مهره های شش گوش

سری های بکس با طول استاندارد و طول بلند

عمق و طول سری بکس ها متفاوت است. که اغلب توسط بیشتر سازندگان سری بکس بسته به اینکه با استاندارد DIN یا ANSI ساخته شده باشند و اینکه تلورانس مجاز تعیین شده توسط آن ها برای هر طول سری بکس چقدر است، به دو دسته “استاندارد” و “بلند” تقسیم می شوند. این استانداردها اجازه قدری تغییر در تلورانس مجاز را می دهند. معمولاً دیده می شود که دو کارخانه مختلف یک سری بکس بلند با اندازه یکسان اما با عمقی متفاوت می سازند، در حالی که هر دو استانداردهای یکسانی را رعایت می کنند. سری با طول استاندارد، یا به عبارت دیگر سری بکس کوتاه، ساخت کوتاه تری دارد و به کاربر امکان دسترسی به مهره ها در فضاهای تنگ تر را می دهد.

برخی سری های بکس که حتی از سری های بکس استاندارد کوچک تر هستند برای برخی کاربرد های خاص نیز موجود اند. به عنوان مثال، معمولاً برای در آوردن فیلتر روغن موتور که امکان دسترسی به آن کم است از آن ها استفاده می شود.

سری بکس فشار قوی

سری های بکس فشار قوی برای استفاده با آچارهای ضربه ای مانند آچار بادی، آچار هیدرولیکی و آچار برقی طراحی شده اند. ترکیب یک آچار ضربه ای و یک سری بکس فشار قوی، گشتاور بسیار بیشتری را نسبت به گشتاوری که یک آچار دستی تولید می کند را روی اتصالات وارد می کند.

سری بکس های فشار قوی طوری طراحی می شوند که تحمل لرزش حاصل از ضربات وارده توسط آچار بکس ضربه ای و همینطور گشتاور بسیار زیاد تولید شده را داشته باشند. اگر از یک سری بکس معمولی همراه با آچار ضربه ای استفاده شود، ممکن است سری خرد شود.

رنگ سری بکس فشار قوی به دلیل پوشش اکسید سیاه رنگی که برای محافظت از آن در برابر خورده شدن استفاده می شود با سایر سری ها تفاوت دارد. این رنگ سیاه تشخیص سری های فشار قوی از سایر سری ها را آسان می کند. سری های فشار قوی را می توان همراه با آچارهای دیگر نیز استفاده کرد. اندازه های سری ها و درایو های فشار قوی با سایر سری ها مشابه است. قیمت سری بکس فشار قوی بالاتر از سری های معمولی است.

پیچ گوشتی ها

گاهی به اشتباه به سری های نری پیچ گوشتی ها سری بکس گفته می شود. اما در واقع آن ها عکس سری های بکس هستند- سری بکس یک دهانه مادگی است که یک شیء دیگر درون آن جا می گیرد. پیچ گوشتی های دارای سری نری شناخته شده شامل آچار آلن شش گوشه(در هر دو سایز متریک و اینچی)، ستاره ای(t-3 تا t-50)، آچار اسپلین و سری های پیچ گوشتی نری چهار گوشه (مربعی)، و 12 گوشه (مکعبی) است.

قطعات جانبی آچار بکس

به طور معمول همراه با آچار بکس ها بعضی ملحقات مورد استفاده قرار می گیرد:

تبدیل بکس، از یک طرف به سری بکس و از طرف دیگر به آچار بکس جغجغه ای متصل می شود. این تبدیل ها طول سری بکس را افزایش می دهند و دسترسی به پیچ و مهره هایی که دسترسی به آن ها سخت است را ممکن می کنند. طول این تبدیل ها معمولاً بین 1/2 اینچ تا 20 اینچ(15 تا 510 میلی متر) با فواصل افزایش طول 1 تا 3 اینچی(25 تا 75 میلی متر) است. گاهی اوقات تبدیل ها به هم متصل می شوند تا به طول مورد نظر برسند. تبدیل بکس ها اغلب برای در دست گرفتن راحت تر کنگره دار هستند.

تبدیل سر کونیک، قسمت انتهایی آن که به سری ها متصل می شود تا 15 درجه امکان خم شدن دارد. این قابلیت خم شدن، استفاده از تبدیل بکس در فضاهای تنگ را راحت تر می کند. اگر یک تبدیل سر کونیک با طول 1 تا 1 ½ اینچ(25 تا 38 میلی متر) را به انتهای هر تبدیلی متصل کنیم، یک تبدیل سر کونیک بلندتر خواهیم داشت.

گیرۀ گلویی تبدیل بکس، گلویی کنگره داری است که می تواند در انتهای اکثر تبدیل ها قرار بگیرد و از جدا شدن آسان آن ها جلوگیری کند، و به کاربر امکان دهد که به سادگی تبدیل را در دست نگه داشته و با چرخاندن تبدیل با انگشت، پیچ و مهره ها را باز یا بسته کند.

اسپینر، تبدیل کوتاهی است(حدود 1 ½ اینچ یا 38 میلی متر) که یک بخش کنگره دار بر روی خود دارد که با کمک آن می توان بدون نیاز به دسته آچار، اتصالات را باز و بسته کرد.

تبدیل سایز، امکان استفاده از سری های دارای یک سایز درایو همراه با آچارهای دارای درایو سایز دیگر را فراهم می کند. تبدیل های سایز شامل یک درایو نری با یک سایز و یک درایو مادگی با سایز دیگر است. مبدل های سایز به طور معمول حدود 1 اینچ(25 میلی متر) طول دارند. به عنوان مثال یک تبدیل 1/4 اینچ به 3/8 اینچ امکان اتصال مادگی سری های 1/4 اینچی به یک آچار با درایو 3/8 اینچ را می دهد.

سری لقلقه ای یا لولایی، شامل دو سری است که به شکل لولایی با یک زاویۀ خاص به هم متصل شده اند(با طول حدوداً 1 اینچ(25 میلی متر)، که امکان تغییر محوری که آچار و سری بکس حول آن می چرخند را می دهد. سری لولایی همراه با تبدیل ها و  برای چرخاندن پیچ و مهره هایی که دسترسی به آن ها سخت است مورد استفاده قرار می گیرد.

تبدیل پنجه کلاغی، داری یک سر باز شبیه به سر آچار معمولی و یک سر مادگی چهارگوش برای اتصال به آچار جغجغه ای یا اهرم است. پنجه کلاغی ها برای رسیدن به اتصالاتی که دسترسی به آن ها خیلی سخت است مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع مختلف دیگری از آچار بکس ها موجود اند که کاربردهای محدود تر و خاص تری دارند. در این مقاله به انواع آچار بکس قدرت مانند آچار باکس برقی، آچار بکس بادی، آچار بکس هیدرولیک و آچار بکس شارژی به اندازه کافی پرداخته نشد، و این مبحث به یک مقاله جداگانه نیاز خواهد داشت.

همانطور که دیدید کاربرد آچار بکس ها در انواع مختلف کارها و پروژه های بزرگ و کوچک بسیار قابل توجه است. انسان سال هاست که از این ابزار استفاده می کند و مطمئناً سال های زیاد دیگری برای انجام کارهایش از آن کمک خواهد گرفت. و انواع جدید و کاراتری از آن را تولید خواهد کرد.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش های ضروری با علامت (*) مشخص شده اند.


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: