ابزار با کیفیّت یا بی کیفیّت، مسأله این است(قسمت اول)

خرید ابزار با کیفیت

ابزار با کیفیّت یا بی کیفیّت، مسأله این است(قسمت اول)

خرید ابزار ارزان یا با کیفیت؟

قطعاً، همه ی ما در طول زندگی، بارها با دو راهیِ بین انتخاب کردن و خریدن یک ابزار با کیفیّت، از یک برند معروف یا انتخاب و خرید ابزار بی کیفیّت، از یک کارخانه ی بی نام و نشان(احتمالاً چینی)، روبرو شده ایم. و مطمئنّاً همه ی ما، حدّاقل یک بار انتخاب دوم را انجام داده ایم؛ و اغلب، مدّتی بعد از خرید ابزار بی کیفیّت، به این نتیجه رسیده ایم که خرید مان یک اشتباه بوده. و البتّه، خیلی از ما، در خرید های بعدی مان، باز هم قیمتِ پایین ترِ این ابزار بی کیفیّت، فریب مان داده.

شاید، زمان خرید یک وسیله ی ساده، که به ندرت کاربرد دارد، بشود قدری از این مسأله چشم پوشی کرد؛ امّا، زمانی که مسأله ی خرید ابزار برای انجام یک کار حرفه ای در میان باشد، مسلّماً درست ترین کار، خریدن یک ابزار کاملاً حرفه ای و با کیفیّت است. این واقعیّت را هم، خیلی از ما تجربه کرده ایم و باور داریم.

امّا اگر در این مطلب شک دارید، یا در خرید تان به چنین دوراهی ای رسیده اید، قطعاً با خواندن این مطلب با ما هم نظر خواهید شد.بیایید مهم ترین فاکتور هایی که باید در انتخاب و استفاده از ابزارآلات، مورد توجّه قرار بگیرد را یکی یکی با هم مرور کنیم.

ابزار با کیفیتقیمت ابزار

موقع تصمیم گرفتن درباره ی خرید یک ابزار، دو فاکتور مهمّ روی انتخاب ما اثر زیادتری دارند: قیمت و کیفیّت. یک سوال اساسی که زمان خرید نه تنها ابزار، بلکه هر وسیله ای، پیش می آید این است که آیا باید کیفیّت را فدای قیمت کرد یا نه.

از قدیم هم گفته اند که «هیچ ارزانی بی علّت و هیچ گرانی بی حکمت نیست.» ارزان ترین ها، علّتی داشته که ارزان شده اند. ابزارهای با کیفیّت، اغلب گران هستند؛ به همین دلیل، خیلی از مردم وسوسه می شوند که ابزار ارزان بخرند. امّا چیزی که شما باید متوجّه باشید این است که وقتی از ابزارهای ارزان قیمت استفاده می کنید، معمولاً در طول زمان مجبور می شوید که چندین بار تعویض شان کنید؛ و با این روال، در دراز مدّت، باید پول بیشتری خرج کنید. از طرف دیگر، ابزارهای با کیفیّت، یک بار سرمایه گذاری، برای همیشه اند. از آنجا که این ابزارها از موادّ ِبا کیفیّت بالا ساخته شده اند، نیازی نیست که مدام تعویض شان کنید. بنابراین، با خرید یک ابزار خوش ساخت از یک برند قابل اطمینان، در واقع در پول تان صرفه جویی زیادی می کنید. دیگر، چیزهایی مثل هزینه ی نگهداری و تعمیر، یا هزینه های تعویض و جایگزینیِ چند باره ی یک ابزار ارزان را نخواهید داشت.

قیمت ابزار

صرفه جو بودن، فقط به معنای جمع کردن پول نیست؛ به معنی خرج کردن هوشمندانه ی پول تان هم هست. فقط به این علّت که چیزی ارزان است، الزاماً  به معنی این نیست که اقتصادی هم هست.

پس، درست این است که هیچ وقت ابزارها را بر اساس قیمت آن ها نخریم؛ در عوض، مطمئن شویم که از بهترین موادّ ساخته شده اند و بهترین کیفیّت را دارند.به عنوان یک حرفه ای، موقع خرید ابزار هایتان، قبل از هر چیز، یک قاعده ی کلّی را رعایت کنید. از ابزار ارزان دوری کنید. همین و تمام.

موادّ به کار رفته در ابزار

کمپانی های حرفه ای و تخصّصیِ ساختِ ابزار ، از موادّ بهتری در محصولات شان استفاده می کنند. آن ها، هر سال میلیون ها دلار بر روی تحقیقات و توسعه هزینه می کنند. این شرکت ها، با موادّی که استفاده می کنند، ابزاری سبک تر و قوی تر می سازند.

به عنوان مثال، یک نمونه از این موادّ، فولاد ضدّ زنگ است. فولاد، قیمت بالایی دارد. بسیاری از ابزارهای ارزان قیمت، از آلیاژهای ارزان ساخته شده اند. بیشتر از 60 گرید یا درجه بندیِ فولادِ ضدّ زنگ در بازار وجود دارد. یکی از راه هایی که یک تولید کننده برای پایین آوردن هزینه هایش دارد، استفاده از فولاد ضدّ زنگ ارزان تر است. این کارخانه ها هم، محصولات شان را از جنس فولاد ضدّ زنگ تبلیغ می کنند؛ البتّه، از نظر فنّی همینطور است؛ امّا، استفاده از یک فولاد ضدّ زنگِ با کیفیّت پایین تر، می تواند به عنوان مثال، موجب زنگ زدگیِ ابزار شود. همینطور، فولاد های ضدّ زنگِ ارزان تر، ضعیف تر و شکننده تر اند.

ابزار با کیفیت

یک نمونه ی ساده ی دیگر از موادّ به کار رفته در ابزار، پلاستیک است. به کار بردن یک پلاستیکِ بی کیفیّت، در ساخت بدنه ی یک ابزار، می تواند موجب شکستن سریع، و گاهی اوقات حتّی بی استفاده شدن ابزار شود. استفاده از یک پلاستیکِ با کیفیّت بهتر، روی قسمت دسته ی یک ابزار، نگه داشتن آن را در دست، بسیار آسان تر و کار با آن را راحت تر می کند.

ابزارهای با کیفیّت بالا، با توجّه و نگه داریِ مناسب، برای همیشه برای شما باقی می مانند. اگر برنامه دارید که بارها  از آن ها استفاده کنید، تردید نکنید که ارزش سرمایه گذاری را دارند.

استحکام

قابل اطمینان بودن، یک مسأله ی مهمّ در کارهای فنّی است. شما ابزاری می خواهید که با پایداری و استحکام برای تان کار کند. ابزارهای بی کیفیّت، اگر زیاد با آنها کار کنید، یا  فشار خیلی زیادی روی آن ها وارد کنید، خیلی زود کهنه و فرسوده می شوند، یا اینکه به راحتی کج می شوند و یا می شکنند.

ابزار خوش ساخت، برای داشتن قابلیّت اطمینان عالی، از موادّی با بالاترین کیفیّت، تولید شده اند. این ابزار ها، طوری ساخته شده اند که استقامت و تحمّل انجام کارهای صنعتی را داشته باشند؛ و شما بتوانید به آن ها اعتماد کنید. مسلّماً این استحکام، ایمنی و کیفیّت بالای کار را هم به همراه دارد.

استحکام ابزار

البتّه، صرفاً، محکم ساختن یک ابزار کافی نیست. از طرف دیگر، گاهی اگر ابزار را خیلی محکم بسازید، می بینید که شکننده و بی دوام می شود؛ که خطر شکستن، خرد شدن یا تکّه تکّه شدن ابزار حین استفاده را به همراه دارد؛ و مطمئنّا ً شما چنین چیزی را نمی خواهید. و جزئیّاتی مثل این ها، چیزهایی اند که سازندگانِ برترِ ابزار، آن ها را آزمایش می کنند؛ و برای جلوگیری از چنان مشکلاتی، ابزارها را طرّاحی می کنند و می سازند.

بازده

بازده، یکی دیگر از فاکتورها، و در واقع یکی از مهم ترین فاکتورهاست. ابزاری که طرّاحی بهتری دارد و از موادّ بهتری ساخته شده است، پر بازده تر است. به این معنی که می تواند توان بیشتری را از ورودی به خروجی منتقل کند. چه ورودی نیروی دست باشد یا برق یا باد.

یک ابزار پر بازده، نه تنها مدّت زمان بیشتری برای تان کار خواهد کرد، از آنجا که توان را با کارایی و راندمان بالاتری انتقال می دهد، کار را سریع تر هم تمام می کند.

بازده ابزار

ایمنی ابزار

مطالعات نشان داده اند که تعداد زیادی از آسیب هایی که با عنوان آسیب های اسکلتی-عضلانی شناخته می شوند، به استفاده از ابزار در محیط های کاری مرتبط است. ابزار بی کیفیّت می تواند به شکل قابل توجّهی ایمنی را کم کند. موقع کار با یک ابزار، ایمنی مهم ترین چیزی است که باید به آن توجّه داشت. زمانی که مسأله ی ایمنی مطرح باشد، صحبت از صرف جویی معنایی دارد؟ ممکن است مسأله ی مهمّی به نظر نرسد، امّا توجّه داشته باشید که شما باید ابزار را به کار بگیرید؛ نه اینکه با ابزار بجنگید. این ابزار است که باید کار را انجام دهد، نه شما. اغلب، زمان کار کردن با یک برند بی نام و نشان، ناچار هستید که با ابزار کلنجار بروید؛ و این موجب خستگی بیشتر و بعضی اوقات باعث آسیب می شود.

ایمنی ابزار

کارخانه های نا معتبر، برای ارزان در آمدن محصولات شان، چیزهایی را حذف می کنند، یا به قول معروف، «از سر و ته کار می زنند». ممکن است ابزار با توازن خوبی طراحی نشده باشد. و احتمال دارد که باعث خستگی سریع و در نتیجه منجر به آسیب بشود. وقتی ابزار ارزان می خرید، در واقع چیزهایی مثل ارگونومی را قربانی می کنید.

گاهی هم پیش می آید که ابزارهای بی کیفیّت و ارزان تر می شکنند و به خاطر طرّاحی نادرست، باعث آسیب دیدگی می شوند. توجّه داشته باشید که انگشت هایتان، دندان هایتان، چشم هایتان و در کل، بدنتان بسیار ارزشمند تر و قیمتی تر از هر چیزی است.

محصولات مرتبط در یوتول

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش های ضروری با علامت (*) مشخص شده اند.


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: